Bedrijventerreinen in Nederland staan voor een grote uitdaging met de groei van het aantal elektrische vrachtwagens in het land. Vanwege initiatieven zoals uitstootvrije zones en subsidieregelingen kiezen steeds meer bedrijven voor elektrisch rijden, maar de beperkte laadinfrastructuur vormt een ernstige belemmering.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) waarschuwt voor een gebrek aan laadpunten op bedrijventerreinen door netcongestie in regio's zoals Utrecht, Gelderland en Flevoland. De toenemende druk op het elektriciteitsnet vormt een groeiende uitdaging voor de uitrol van laadinfrastructuur, met name op locaties waar elektrische vrachtwagens moeten worden opgeladen.
De NAL benadrukt dat een slimme aanpak van plaatsing, gebruik en tijdstip van laden cruciaal is. Door gebruik te maken van slim laden kan de laadinfrastructuur niet alleen de verduurzaming van mobiliteit bevorderen, maar ook de piekbelasting afvlakken en het bestaande net efficiënter gebruiken. Hierdoor kunnen niet alleen bedrijven profiteren van elektrificatie, maar wordt ook een bredere duurzaamheidsagenda ondersteund.
De urgentie om laadpunten op bedrijventerreinen uit te breiden, neemt toe volgens de NAL. Om de groei van het aantal elektrische vrachtwagens bij te kunnen houden, is een aanzienlijke investering en samenwerking tussen overheden, netbeheerders en bedrijven nodig. Deze ontwikkeling vraagt om proactief beleid en concrete stappen om een toekomstbestendige laadinfrastructuur te waarborgen, zodat de transitie naar duurzame mobiliteit in Nederland succesvol kan verlopen.