De Consumentenbond heeft vastgesteld dat krimpflatie nog steeds een probleem is in supermarkten. Bij dit fenomeen blijven producten dezelfde prijs behouden, maar wordt de inhoud verminderd.
Het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond ontving vorig jaar 250 meldingen over krimpflatie. Hoewel dit aantal lager is dan voorheen, blijft het een zorgwekkende kwestie. Directeur Sandra Molenaar suggereert dat consumenten mogelijk niet altijd opmerken dat de inhoud van producten vermindert, aangezien fabrikanten dit subtiel en geleidelijk aanpassen.
Volgens de Consumentenbond is het opvallend dat zelfs producten waarvan de inhoud al eerder onopvallend was verminderd, nog verder zijn gekrompen. Voorbeelden hiervan zijn belegen kaas van Maaslander en Ariel-wascapsules. Molenaar benadrukt dat fabrikanten vaak de schuld afschuiven naar winkeliers of productverbetering, wat ze als ongeldige argumenten bestempelt.
Molenaar roept fabrikanten op om transparant te zijn over eventuele wijzigingen in productinhoud. Ze benadrukt dat eerlijkheid naar de consument essentieel is, zelfs als dit betekent dat prijzen moeten worden aangepast. De Consumentenbond pleit voor duidelijke vermeldingen op verpakkingen om consumenten juist te informeren.