De trend van elektrisch autorijden in Nederland laat een opmerkelijke groei zien, gedreven door zakelijke rijders, maar met een dalende vraag van huishoudens. Het aandeel nieuw verkochte elektrische auto's steeg naar 35% van het totale aantal verkopen, een stijging van 4% in vergelijking met het voorgaande jaar. Deze verschuiving heeft ertoe geleid dat autobrancheorganisatie BOVAG pleit voor een beleid dat elektrisch rijden ook voor particulieren aantrekkelijker maakt.
Op de zakelijke markt vertegenwoordigden elektrische auto's vorig jaar maar liefst 53% van alle verkopen, terwijl dit twee jaar eerder nog op 34% lag. Een compleet tegenovergesteld beeld zien we echter bij particuliere verkopen, waar het aandeel daalde van 32% naar 26% in anderhalf jaar. Deze teruggang wordt toegeschreven aan de onzekerheid bij huishoudens over variabele factoren zoals stijgende laadtarieven en beperkte oplaadmogelijkheden thuis.
Terwijl de overheid een toename verwacht in het aantal elektrische auto's op de weg, plaatst BOVAG kritische kanttekeningen bij het huidige beleid. De brancheorganisatie benadrukt dat het beleid de aanschaf van elektrische auto's voor particulieren minder aantrekkelijk maakt door recente veranderingen, waaronder het stopzetten van aanschafsubsidies en geleidelijke stijgingen in motorrijtuigenbelasting op elektrische voertuigen.
BOVAG hamert op de noodzaak van 'een voorspelbaar en evenwichtig overheidsbeleid' dat niet alleen de aanschaf, maar ook het gebruik van elektrische auto's ondersteunt. Concrete voorstellen omvatten transparantere laadtarieven bij openbare laadpalen en het meenemen van gewichtscompensatie in motorrijtuigenbelasting berekeningen. Zonder aangepaste maatregelen waarschuwt BOVAG voor een mogelijke stagnatie op de particuliere markt, wat de groei van elektrisch rijden zou kunnen afremmen.