Duizenden Thuiszitters in Nederland: Is ons Onderwijs Op Maat?

18 jan , 17:55 Nieuws
image 19 674486d6bce2e

Duizenden Thuiszitters in Nederland: Is ons Onderwijs Op Maat?

Volgens recente gegevens zijn er in Nederland ruim zeventigduizend kinderen die niet naar school kunnen of gaan. Dit vormt een groot contrast met de vreugde van vele kinderen die weer naar school zijn gegaan na de kerstvakantie. Helaas blijkt dat een aanzienlijke groep kinderen buiten ons onderwijssysteem valt, met negatieve gevolgen voor hun kennis en sociale ontwikkeling.

Strijd voor Passend Onderwijs

Er wordt ten onrechte gedacht dat thuiszitters niet naar school willen of niet te handhaven zijn. Dit misverstand heeft geleid tot het tekortschieten van ons onderwijssysteem in het bieden van passend onderwijs aan alle kinderen. Een treffend voorbeeld hiervan is de cartoon waarin een leraar een aap, olifant, goudvis, zeehond en hond lesgeeft en hen vraagt om allemaal in een boom te klimmen voor een opdracht.

Behoefte aan Differentiatie

Al jarenlang worden alle kinderen op scholen blootgesteld aan hetzelfde systeem, waarbij uniforme toetsen zoals de LVS-toetsen en CITO-toets worden afgenomen ongeacht hun begrip en leerbehoeften. Het is essentieel dat ons onderwijssysteem meer differentiatie toepast in tempo, niveau en aandacht voor individuele behoeften.

Koesteren van Unieke Talenten

Het is van groot belang dat elk kind wordt gezien als een genie en dat het onderwijs zich hierop aanpast. Door te kijken naar de mogelijkheden van elk individu en passende ondersteuning aan te bieden, kunnen we kinderen helpen zich te ontwikkelen in hun 'zone van de naaste ontwikkeling'.

Ons onderwijs moet gericht zijn op het koesteren van de unieke talenten van elk kind en het bieden van persoonlijke aandacht en hulp waar nodig. Elk kind verdient de kans om op zijn of haar eigen manier te leren en te groeien, en het is aan ons om daar als onderwijssysteem op in te spelen.

De woorden van Pieter van Heiningen benadrukken de essentie: 'Als een leerling onze uitleg niet snapt, dan snappen wij niet hoe het kind leert.' Laten we streven naar een onderwijssysteem dat recht doet aan de diversiteit en uniciteit van elk kind, en waarin iedereen de kans krijgt om zijn of haar potentieel te benutten.

Pieter van Heiningen