In het afgelopen jaar heeft Nederland een significant laag aantal nieuwe fietsverkopen waargenomen, dat het laagste niveau in meer dan een decennium heeft bereikt. Uit recente gegevens blijkt dat de fietsmarkt, die tussen 2016 en 2020 gestaag groeide, sinds 2020 een dalende trend vertoont.
In 2024 werden er in totaal iets meer dan 858.000 nieuwe fietsen verkocht, wat neerkomt op een daling van 7 procent vergeleken met het voorgaande jaar. De hoogste verkooppiek werd bereikt in 2020, toen meer dan 1,1 miljoen nieuwe fietsen werden verkocht. Deze afname in verkoop wordt door brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG toegeschreven aan zowel leveringsproblemen als de bewustwording bij consumenten na deze piekperiode.
Van de nieuwe fietsen die in het afgelopen jaar zijn verkocht, was bijna de helft een elektrische fiets. De populariteit van fatbikes nam ook toe, met meer dan 111.000 verkochte exemplaren. Desondanks blijft de traditionele e-bike volgens de brancheverenigingen 'de ruggengraat van de markt'. De verkoop van traditionele stadsfietsen blijft essentieel voor de sector en vertegenwoordigt een vijfde van alle nieuwe verkopen.
De totale omzet van de Nederlandse fietsbranche bedroeg in 2024 meer dan 1,55 miljard euro, wat een daling van 4 procent ten opzichte van 2023 betekende. Een nieuwe fiets had gemiddeld een prijskaartje van 1809 euro. Deze ontwikkelingen in de fietsverkoop en bijbehorende omzet laten zien dat de markt in beweging is en zich aanpast aan de steeds veranderende consumententrends en economische omstandigheden.