Wat te doen bij Phishing of WhatsAppfraude?

Foto: Pixabay

Omdat digitale criminaliteit de laatste tijd veel in het nieuws is stuurde Burgernet Oost-Nederland eergisteren (dinsdag 12 november) een bericht om hun deelnemers van meer informatie te voorzien.

Er zijn veel vormen van digitale criminaliteit en iedereen kan ermee in aanraking komen. De meest voorkomende vormen van digitale criminaliteit werden benoemd en tevens kregen de deelnemers informatie hoe men kan voorkomen slachtoffer hiervan te worden.

Phishing

Bij Phishing ontvangt men een bericht via sms, WhatsApp of email. Daarin staat dat er iets mis is met de bankgegevens of dat de bankpas verouderd is. Criminelen lokken hun slachtoffers vervolgens naar een valse bankwebsite, warin ze verzocht worden om in te loggen. Zo krijgt de fraudeur de beschikking over alle bankgegevens.

Wat te doen? Reageer nooit op mails of sms’jes van banken waarin om een rekeningnummer en pincode wordt gevraag! Bel bij twijfel de bank. Betreft het niet de eigen bank, meld het dan op www.fraudehelpdesk.nl.

Marktplaats

Ook via Marktplaats kunnen verkopers de dupe worden van digitale criminaliteit. De ‘koper’ geeft aan dat hij laatst slachtoffer is geworden van oplichting en vraagt de verkoper zichzelf te verifiëren door middel van een betaling van 0.01 euro (ook 0.02 en 0.03 euro komen voor). Vervolgens stuurt de ‘koper’ een betaalverzoek, linkje of URL. Deze lijkt vaak op een legitiem betaalverzoek van Tikkie of banken. Het is echter een phishinglink. Als de verkoper op de link klikt komen ze op een iDEAL phishingwebsite. Men denkt een betaling te doen. Op het moment van verzenden, krijgt men een foutmelding te zien en wordt gevraagd het nog een keer te proberen. De ‘koper’ ziet op dat moment ook alle gegevens en gebruikt ze om in te loggen en betalingen te doen van deze rekeningen.

Hoe te voorkomen? Klik nooit op een betaalverzoek van een onbekende. Verkopers die toch een betaalverzoek willen gebruiken bij het verkopen van spullen worden geadviseerd dat alleen te doen door gebruik te maken van hun eigen bankomgeving of App. Zeg ook tegen de koper dat deze methode de voorkeur heeft. Vaak zal een crimineel dan afhaken en geen verdere actie ondernemen. En anders blijft de ‘schade’ beperkt tot maximaal de overgemaakte eurocent.

WhatsAppfraude

Een vriend, familielid of andere bekende verstuurt een bericht dat hij dringend financiële hulp nodig heeft en er wordt gevraagd om snel geld over te maken. Als hieraan wordt meegewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. Achteraf blijkt het account van deze vriend gehackt te zijn. De vriend in kwestie is zich van geen kwaad bewust.

Wat te doen? Als er een bijlage is geopend die niet wordt vertrouwd laat dan de computer, tablet of smartphone controleren op schadelijke software en wijzig daarna alle wachtwoorden. Wacht met internetbankieren totdat zeker is dat de computer weer schoon is. Neem voor de zekerheid contact op met de bank. Is er op een link naar een (nep) betaalomgeving geklikt en zijn de inloggegevens ingevuld? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de bank! Is er alleen op de link geklikt, maar zijn er geen rekeninggegevens ingevuld? Dan is er in principe niets aan de hand. Maar blijf alert.

Kijk voor meer informatie op de website www.fraudehelpdesk.nl of op de themapagina van de politie. Zijn er verdere vragen neem dan contact op met de politie via dit contactformulier.