SGP wil dienstverlening aan bedrijven en burgers verbeteren

Foto: Redactie

De SGP fractie krijgt signalen dat bedrijven en burgers lang moeten wachten op de reactie van de gemeente op een ingediend ‘principeverzoek’.

Een principeverzoek is een niet-officieel verzoek om te peilen hoe de gemeente ergens tegenaan kijkt. Het principeverzoek voorkomt het onnodig indienen van een officieel verzoek, zoals bijvoorbeeld bij een bestemmingsplanwijziging, wat vaak veel tijd en geld kost. Een principeverzoek is niet officieel, dus hiervoor bestaan geen wettelijke afhandelingstermijnen.

Onlangs stuurde het college een principeverzoek ter bespreking naar de raad wat al in juni 2017 ingediend is. Een jaar en vier maanden dus. De SGP wil opheldering en heeft het college inmiddels vragen gesteld over de afhandeltermijnen van principeverzoeken. “Vooral voor bedrijven zijn dergelijke wachttijden funest. Als het antwoord ‘nee’ is zeg dat dan gewoon en ga in gesprek over hoe het wel kan”, aldus de SGP fractie.

De SGP wil afspraken maken met het college over maximale afhandeltermijnen van dergelijke verzoeken.