Putten zet in op voorkomen van betalingsachterstanden

Foto: Archief

Hoe eerder mensen met financiële zorgen in beeld zijn, hoe beter. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen. Daarnaast richten lagere schulden minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid. Daarom gaat de gemeente Putten actief aan de slag met vroegtijdig signaleren van betalingsachterstanden bij inwoners. Dit wordt mogelijk door een wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en een landelijk convenant.

Samenwerking tussen leveranciers en gemeenten
Het landelijke Convenant Vroegsignalering vergemakkelijkt de samenwerking tussen gemeenten en energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, woningcorporaties en zorgverzekeraars. De leveranciers geven betalingsachterstanden op vaste lasten als huur, energie, water en de zorgverzekering vanaf 1 januari 2021 door aan de gemeente. De gemeente heeft de verplichting om actie te ondernemen bij signalen van betalingsachterstanden. Deze verplichting is opgenomen in de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), die op 1 januari 2021 ingaat.

Hoe werkt het?
Vanaf 1 januari 2021 kan iedere Nederlander die te laat is met een betaling aan de verhuurder, zorgverzekeraar, energieleverancier of drinkwaterbedrijf een brief, belletje of bezoek verwachten vanuit de gemeente. Voordat de gemeente in actie komt moet er eerst een herinnering verstuurd zijn door de corporatie, zorgverzekeraar, energieleverancier of het drinkwaterbedrijf. Levert de herinnering niets op en is het afgesproken aantal dagen verstreken? Dan zijn de leveranciers verplicht de gemeente te informeren over de betalingsproblemen van klanten. Op haar beurt is de gemeente straks verplicht om dan contact te zoeken met de inwoner met een betalingsachterstand.

Die inwoner mag zelf weten of hij ingaat op het aanbod van de gemeente om over de betalingsproblemen in gesprek te gaan. De gemeente koppelt wel terug naar de leverancier wat de uitkomst van de actie is. Het nieuwe landelijke convenant zorgt ervoor dat een gemeente in één keer alle benodigde afspraken kan maken met de vier ‘vaste lasten-partners’ (woningcorporaties, zorgverzekeraars, energie- en drinkwaterleveranciers).